Skip to main content

Waarom zou je eigenlijk de ICT on-boarding goed moeten begeleiden? Uit diverse onderzoeken blijkt dat een prettige on-boarding op nieuwe ICT middelen zoals de Modern Workplace en Office 365  een essentieel onderdeel is voor gebruikerstevredenheid en de juiste basis is voor het echt omarmen van de nieuwe mogelijkheden en functies.

Het scheelt veel operationele hoofdpijn als je een gestroomlijnd on-boarding proces hebt. Hoewel dit proces in bijna iedere organisatie verschillend is, zijn er ook een paar gemene delers te herkennen waar iedere organisatie mee te maken krijgt en die wij in de praktijk regelmatig tegenkomen.

Een aantal voordelen van medewerker gerichte ICT on-boarding:

  • Een doordachte en medewerker gerichte on-boarding aanpak zorgt voor draagvlak bij de medewerkers
  • Een eigen formule met slim gebruik van een HUB en automation zorgt voor duidelijkheid en overzicht voor alle betrokkenen
  • Heldere planning en duidelijke operationele taken voor iedereen
  • Tijdsbesparingen omdat veel van de zaken kunt automatiseren en voor medewerkers efficiënt kunt inplannen
  • Medewerkers ervaren het 1ste gebruik als positief
  • Meer zicht op mogelijke issues en meetbaarheid van alle activiteiten

Veel bloed, zweet en tranen tot aan het technisch beschikbaar krijgen. Maar dan?

We zien helaas bij heel veel projecten, dat het projectteam al haar energie en resources zet op het technisch beschikbaar maken van de oplossing. Dat de introductie en on-boarding de laatste stuiptrekking van de project effort is. En dat daarna in dezelfde stijl een nieuw project wordt opgestart. En de cyclus begint weer van vooraf aan.

Door de aanpak zo te organiseren maak je de nieuwe ICT oplossing tot doel en vergeet je de eindgebruiker. Veelal zien we dan maar al te vaak het onderstaande resultaat:

Think big, act small and scale fast!

Bij de introductie en on-boarding is het van cruciaal belang om de gebruiker en zijn nieuwe manier van werken centraal te stellen. Cluster voor de medewerker alle nieuwe ICT mogelijkheden tot één logische samenhang. Niet de ene maand zonder enige samenhang een nieuwe PC, de andere maand een nieuw OS en de maand daarop een nieuw systeem voor samenwerken, document management en/of CRM. Maak het voor de medewerker overzichtelijk en behapbaar!

Wil je weten hoe je medewerker gerichte on-boarding het beste doet?

Lees onze whitepaper, vraag een demo aan of kom eens langs op een van onze vrijblijvende masterclasses.

 

Ik ben benieuwd naar jouw overtuiging en gewenste aanpak!

Michiel Willemse

 

Michiel Willemse

Heb je nog een vraag?

Michiel Willemse geeft je graag antwoord.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
On-boarding en adoptie digitale werkplek
Nieuwe werkplek succesvol introduceren, medewerkers on-boarden en zorgen voor goede first-time-use.
MEER WETEN?