Digitalisering en het nieuwe werken, iedere organisatie heeft er wel mee te maken. Zo is hybride werken voor veel organisaties de norm geworden. Belangrijke obstakels van vroeger, zoals een gebrek aan benodigde systemen, zijn in veel gevallen verdwenen. Ook neemt de productiviteit toe en is passend personeel vinden eenvoudiger als de rol van reistijd afneemt. Maar hoe zorg je voor die sociale binding als medewerkers ongeveer de helft van de tijd thuiswerken? En hoe houd je iedereen op de hoogte van wat er speelt? Dat doe je met Microsoft Viva Connections.
Als Microsoft Partner zijn we helemaal thuis op het gebied van Viva Connections. Vanaf de lancering volgen we alle ontwikkelingen op de voet. Regelmatig krijgen we de vraag: “Wat is Viva Connections nu precies en is dit ook iets voor onze organisatie?”. Daarom leggen we in deze blog uit wat Viva Connections is en waarom het volgens ons van grote meerwaarde is voor veel organisaties.
Wat is Viva Connections?
Tegenwoordig is de sociale verbinding met je collega’s helaas niet meer zo vanzelfsprekend. Viva Connections wil deze afstand overbruggen en biedt een digitaal alternatief voor ‘het praatje bij de koffiemachine’. Viva Connections is toegankelijk via Teams en hét centrale punt waar kennis, informatie en nieuws samenkomen.
De oplossing maakt het voor medewerkers laagdrempelig om ideeën en feedback met elkaar te delen. Daarnaast is het eenvoudig om inhoud uit al je favoriete (Microsoft-)apps, zoals SharePoint of Microsoft Stream, aan Viva Connections toe te voegen. Op deze manier komen er verschillende informatiebronnen bijeen, waardoor je niet tussen verschillende applicaties hoeft te wisselen. Met Viva Connections wordt de Teams-omgeving persoonlijker én relevanter.
Viva Connections maakt SharePoint-intranet toegankelijk via Teams
Wat wij een sterk pluspunt vinden, is dat Viva Connections ervoor zorgt dat je toegang hebt tot SharePoint binnen Microsoft Teams. Alle informatie is hierdoor beschikbaar binnen Teams alsof de eindgebruiker zich op het intranet bevindt. Denk hierbij aan het organisatienieuws, afdelingsnieuws, discussies, en HR-documenten en dat allemaal in de huisstijl van de organisatie. Het grote voordeel hiervan? Dat medewerkers het intranet dagelijks gebruiken en nauw betrokken blijven bij de organisatie(ontwikkelingen).
De belangrijkste features van Viva Connections
Viva Connections biedt je organisatie verschillende mogelijkheden om medewerkers met elkaar te verbinden. De belangrijkste features op dit moment zijn:
- Intranet beschikbaar maken binnen Teams middels de homeknop, voor zowel de desktopversie als de mobiele app.
- Ondersteuning van ‘adaptive cards’, zowel in de desktopversie als in de mobiele app.
- Mogelijkheid om organisatiebreed te kunnen zoeken naar content binnen Teams en SharePoint.
- Nieuwsartikelen weergeven op basis van locatie, afdeling of team.
- En de mobiele Microsoft Viva-app die nog meer features toevoegt.
De verwachting is dat Viva Connections in de nabije toekomst verder zal worden uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en dat het uiteindelijk dé app gaat worden rondom alle werkplekcommunicatie.
Voor welke organisaties is Viva Connections geschikt?
Microsoft Viva Connections is geschikt voor organisaties die op zoek zijn naar een compleet, persoonlijk en intelligent platform voor het dagelijkse werk. De oplossing biedt uitgebreide ondersteuning voor organisaties die actief bezig zijn om de betrokkenheid van hun medewerkers steeds verder te vergroten. Voor organisaties die al werken met Microsoft 365 is de overstap relatief klein en kostenefficiënt. Dankzij de naadloze integratie ga je vaak nóg productiever, slimmer en leuker (samen)werken!
Heb je vragen over wat Viva Connections voor jouw organisatie kan betekenen of wil je graag meer weten over het Viva-platform? Neem dan gerust contact op met Suraj of Sjoerd. Zij vertellen je graag meer!