Een maand werken vanuit Barcelona: Leonie en Kim delen hun workation-ervaring

Door Kim van der Hammen en Leonie den Uil – Gepubliceerd op: 19 september 2024

Persoonlijke groei en werkplezier staan bij Adoptify centraal, en wat is er nu beter dan dit te combineren met een zonnige locatie? Dankzij onze samenwerking met Sweet Spot Abroad krijgen onze collega’s de kans om een maand lang vanuit het buitenland te werken. Leonie den Uil en Kim van der Hammen grepen deze kans met beide handen aan en vertrokken voor een maand naar het bruisende Barcelona. In dit artikel delen zij hun ervaringen – van de inspirerende co-workspace tot de onvergetelijke workshops en alles daartussenin.

Een werkplek met uitzicht

Zowel Leonie als Kim zijn inmiddels al even in dienst bij Adoptify en toen de mogelijkheid van een workation ter sprake kwam, waren ze meteen enthousiast. Voor Kim, die eerder al een soortgelijke ervaring had bij een andere werkgever, was de keuze snel gemaakt. “Bij mijn sollicitatie werd al gevraagd: ‘Moeten we meteen een ticket naar Barcelona boeken?’”, lacht Kim.

De reis werd tot in de puntjes geregeld door Sweet Spot Abroad. “We hoefden eigenlijk niets zelf te doen, behalve onze vliegtickets boeken en bepalen wanneer we wilden gaan. De vliegtickets werden vervolgens door Adoptify vergoed”, vertelt Leonie. “Sweet Spot Abroad regelde ons appartement, de co-workspace met uitzicht op de Sagrada Familia en zelfs een programma voor persoonlijke ontwikkeling. Echt top geregeld.”

Werken aan jezelf: workshops en trainingen

Tijdens hun verblijf volgden Leonie en Kim diverse workshops gericht op persoonlijke ontwikkeling. “Elke vrijdag stond in het teken van een ander onderwerp, waaronder persoonlijk leiderschap en soft skills”, vertelt Kim. “Ik heb veel geleerd. We hadden bijvoorbeeld als onderdeel ook actief luisteren. Je denkt dat je goed luistert, maar tijdens de rollenspellen werd ik echt uitgedaagd om het beter te doen.”

Leonie vult aan: “Wat mij echt bijbleef, was de sessie over stakeholder management. Wie zijn stakeholders? Hoe houdt je ze op de hoogte? Wanneer zijn ze wel of niet belangrijk? Het was niet alleen nuttig voor mijn persoonlijke ontwikkeling, maar ik kon het ook meteen toepassen in mijn werk. Dat soort praktische toepasbaarheid vond ik geweldig.”

Naast de inhoudelijke sessies waren er ook creatieve activiteiten. “We hebben bijvoorbeeld onze ‘limited beliefs’ gevisualiseerd door te schilderen en gewerkt aan ademhalingstechnieken in stressvolle situaties”, zegt Kim. “Klinkt misschien zweverig, maar het was verrassend leuk. En met een glaasje cava erbij na afloop was het ook gewoon heel gezellig.”

Het dagelijkse werk in een nieuwe omgeving

Werken in een nieuwe omgeving bracht een frisse wind in de dagelijkse routine van de twee avonturiers. “Ik was verbaasd over hoe goed ik me kon concentreren”, zegt Leonie. “In Nederland heb ik toch meer afleiding als ik op kantoor of thuis werk, maar daar ging het gewoon vanzelf. Ik kreeg voor mijn gevoel zoveel meer gedaan. En mijn klanten gaven ook aan dat ze geen moment hebben gemerkt dat ik in het buitenland zat.”

Kim knikt instemmend. “Ja, het voelde daar alsof we echt in een flow zaten. Thuis heb ik meer afleiding, hier een telefoontje, daar een praatje met een collega. In Barcelona was het werk echt mijn focus, en ik merkte dat ik daardoor veel productiever was.”

Hoewel het leven in Barcelona anders is dan in Nederland, pasten ze zich snel aan. “In Barcelona begint het leven pas echt laat,” vertelt Leonie. “Ik ben een ochtendmens, dus dat was wel even wennen. Maar uiteindelijk vond ik mijn ritme, en het was heerlijk om na een werkdag snel in de stad te zijn zonder dat je in de file hoeft te staan. Bovendien heb je een minder druk sociaal leven als je in het buitenland zit. Daarom voelt je vrije tijd ook veel meer als tijd voor jezelf.”

Uitdagingen en nieuwe inzichten 

Toch kwamen Leonie en Kim uitdagingen tegen tijdens hun avontuur. “Voor mij was het al de tweede keer dat ik deze ervaring opdeed”, legt Kim uit. “Daardoor heb je ook bepaalde verwachtingen en herinneringen van de vorige keer. Dat maakt het in het begin lastig navigeren doordat alles hetzelfde is, maar toch ook weer anders.”  

Leonie merkte dat het ook een uitdaging was om zoveel tijd alleen door te brengen. “Ik ben nog nooit zo lang alleen op pad geweest. Het was spannend, maar het gaf me ook de kans om echt te reflecteren op wat ik wil in het leven.”

Emigreren en barista zijn

De twee Adoptify’ers geven aan dat de maand in het buitenland ook heeft geholpen om groter te dromen. Kim: “Mede dankzij de workshops op vrijdag heb ik wel geleerd dat je je dromen ook kunt bereiken door kleine stappen te zetten. Zo wil ik ooit nog wel eens emigreren naar Spanje – al is het voor een jaartje – maar dat hoeft natuurlijk niet meteen met een ‘big bang’.

Leonie vult haar aan: “Nee, precies. Mijn droom is om ooit een eigen koffie- en ontbijttent te hebben. Ik heb alleen geen horeca-ervaring en vind ondernemen best spannend. Door de tijd in Barcelona ben ik na gaan denken hoe ik die droom toch kan realiseren. Misschien dat ik in mijn vrije tijd eens wat uren ga maken in een koffiezaak. Kijken hoe dat bevalt en dan weer een stap zetten.”

Zou je het aanraden?

Beiden zijn het erover eens: een workation in Barcelona is een ervaring die je niet wilt missen. “Het is echt een unieke kans om je werk te combineren met persoonlijke ontwikkeling in een inspirerende omgeving”, zegt Leonie. “En het mooie is, je hebt de vrijheid om de stad te ontdekken en nieuwe mensen te ontmoeten.”

“Het voelde bijna als een maand vakantie, maar dan met werk”, lacht Kim. “Ik zou het zo weer doen, misschien wel op een andere locatie. En dan plak ik er zeker nog een week vakantie aan vast!”

Zin in een eigen workation? Kom werken bij Adoptify!

Bij Adoptify draait het niet alleen om werk, maar om ervaringen die je bijblijven. Wil jij ook de vrijheid om te werken vanuit Barcelona, terwijl je jezelf ontwikkelt en geniet van een zelfsturende werkomgeving vol FUN en autonomie?

Sluit je aan bij Adoptify en beleef een werkavontuur dat je nooit zult vergeten!

Scroll naar boven